fredag 21 november 2008

Six degrees of separation

är en hypotes om att alla på jorden är sammanlänkade. Om man har ett steg till varje person man känner, och två steg till personer som den personen känner... då har alla högst sex steg till varje person på hela jorden. Kul va?! Stämmer det? Iiingen aning, har inte provat :) Kanske skulle jag börja ta reda på hur jag är sammanlänkad med Michael Jackson? Kim Jong Il? Världens snyggaste Jaquin Phoenix? Med henne som stod framför mig i kassakön?

När jag nu ändå skriver om saker man kan tänka på när man är uttråkad, så har jag en grej som jag ofta brukar roa mig med. Den funkar även utmärkt om man vill meditera. Jag brukar tänka mig en plats där jag har varit. Gärna en udda plats. Ofta mitt i naturen. Den där gläntan där vi fikade i lingonskogen. Det där berget vi besteg i Idre. Den där ringlande vägen i Nya Zeeland. Det där hotellrummet i Athen etc. etc. Sedan tänker jag: den existerar precis nu, fast jag är här. Den ser ut på något sätt. Hur ser den ut nu, när det är mörkt och blåsigt? Regnar det där med? Är det någon där? Osv. Det är rätt häftigt. Men man får inte tänka för mycket. Det kan bli för svindlande!

Men jag är inte uttråkad. Åh nej. Jag ska kolla på bonde söker fru.
Ugh!

Inga kommentarer: