onsdag 26 november 2008

Meningen av p

Var på bio med min nyvunna drum'n'base-musiker-vän. Vi såg "Käsky" Order, på en lite smalare (och mycket billigare) biograf. En film om en kvinnosoldat under inbördeskriget, som blir tillfångatagen av de vita... Den passade bra in i vårt tema, eftersom vi härom veckan var på en utställning om Finska inbördeskriget på Vapriikki.
Fick sedan en inbjudan på te i hans nyinflyttade centrala lägenhet. Te blev till middag och en massa snack från yoga till julklappar, fast mest om musik och mat.. Hans kompis kom upp en sväng också. De pratade musik. I att-göra-drum'n'base-musik-termer. Jag nickade och log. Och skickade en tacksamhetstanke till min bror att jag överhuvudtaget sett ett mixerbord på nära håll.
Sedan kom alla tre på att vi måste handla innan affärerna stänger klockan nio. Så vi gick och köpte mat. Kompisen avvek åt sitt håll... Jag följde med upp igen för att invänta bussen. Som blev till nästa buss. Som blev till nästa buss... Klockan 01.05 installerade jag mig på busshållsplatsen med min Lidl-kasse med mjölk och äppelmos. Det var då det lilla lilla p't fick stor stor betydelse. Den lilla bokstaven som jag missat tidigare när jag konstaterade att jo det går en buss om en timma också. Ack så jag bet mig i ljumsken! P betyder, har jag lärt mig, körs endast på perjantai - fredag.
Gå 7,5 km med äppelmos i natten? Nä.
Nu vet jag vad taxi hem till mig kostar! :D

Inga kommentarer: