tisdag 18 november 2008

Många bottnar

Jag är trött på saker. Hyllmetrarna fylls av diverse onödiga prylar, speciellt nu inför jul. Vart kommer allt ifrån? Vart tar allt vägen? Och hur mycket lycka skänker de människorna där emellan? Jag blir ångestfylld av vitrinskåp belamrade med porslinsfigurer. Får eksem av "billigvaruhus" som kränger fula blomkrukor, b-elektronik och billiga handdukar till folket. Stopp!
Jag vill ha någonting annat. Jag vill sluta äga äga äga. Jag vill ha någonting...kalla det äkta. Jag vill ha det som finns mellan oss männsikor. Det som går att finna i naturen. Jag vill ha närhet. Upplevelser. Säg mig, hur många av dina finaste minnen är förknippade med shopping? Med saker?
Samtidigt...
Jag gillar att titta på vackra saker! Jag njuter mer av att dricka ur en muminmugg än ur en med Försäkringskassan-reklam på. Jag är barnsligt förtjust i mössor (Köpte en till idag som jag absolut inte behöver) och outdoor-kläder (men dessa är som tur är för dyra för att köpa mer än nödvändig dos av. Och här kan jag nog spåra min "obscession" till en önskan att klättra på fler berg än vad jag gör..). Jag köper flera byxor fast jag redan har fyra par. Jag kan spendera timmar i ett varuhus...
Så...jag kanske inte är trött på saker (eller JO det är jag). Men jag kanske är mer trött på att jag i så stor mån behöver dem. Och vill ha dem. Och får en lyckokänsla av dem...
Jag har en soffa. Men nog skulle jag må bättre om den var brun och inte röd......

3 kommentarer:

Annelie sa...

Vad roligt med en blogg.
Jag har ju varit vansinnigt nyfiken på vad du pysslar med i Mumin-landet, och nu får jag veta!
Du har då legat i, flera jobbintervjuer OCH pojkar :-)
Lycka till med båda delar.

Kramisar
Annelie

JEnny sa...

Hun! Du HAR en brun soffa! Det är bara det att det är jag som sitter i den. Sitter, ligger, halvsitter, halvligger, står på knä i, inte tar mig upp ur, somnar i, ramlar ur, jagar hund- och katthår i...
Och jag är jättelycklig med din bruna soffa. Men saknar dig. För mycket.

Saara sa...

Annelie - tack! Haha...ja, ta det där med pojkarna med en nypa salt :)

Jenny - det var ju därför jag vill ha den bruna soffan, om allt det där ingår!!! Saknar dig vansinnigt.