torsdag 5 mars 2009

Vad är det som händer?

Jag hade otur när jag tänkte. Jag vet inte ur vems mun jag hörde uttrycket för första gången (det måste ha varit brorsan), men jag kommer ihåg att vi skrattade åt det säkert en kvart efteråt - tills magmusklerna krampade :) Jag tycker att det är hejdlöst roligt och...beskrivande! Något som inte alls är lika roligt, är att jag allt oftare själv tycks drabbas av otur när jag tänker. Som senast imorse...vilket resulterade i att jag blev 20 minuter försenad till jobbet. Jag tänker helt enkelt fel. Att jag har 25 minuter kvar istället för 5 osv. Det sägs att vanhuus ei tule yksinään = ålderdomen kommer inte ensam (utan hand i hand med en massa krämpor och dåligt minne mm). Men kom igen! 25?!

Idag skulle jag basta. Har bastu-tur på torsdagar. Hela 50 minuter för mig själv i värmen tillsammans med mitt blåbärs-shampo. Hett hett hett. Tyst tyst tyst. Inga tankar. Bara vaaaara. Andas. Rynka näsan åt värmen. Skrubba av sig gammalt skinn och komma ut som en ny människa. Ja. Allt detta gick jag miste om eftersom timern också haft otur idag, så bastun var inte på när jag kom dit... :(
Antar att jag fortsätter som gamla mig ett tag till...

10 kommentarer:

Anonym sa...

En missad bastutur i veckan förkortar ditt liv med 792 dagar enligt en studie gjord i... i... Bastuträsk. Du får passa dig! Antagligen är det min kollega som du fått uttrycket av, han har ofta otur med det... *startar krig på offentlig plats*
Förstår inte riktigt hur det gick till i morse... du tänkte fel och kom 20 minuter för sent FRÅN jobbet? Jobbade du natt? Jag är förvirrad... och gammal.

JEnny sa...

TILL jobbet Joakim - du har visst otur när du läser!

Hun, det är tur att vi tycker så mycket om gamla dig!

JEnny sa...

Jag gick miste om veckans bastutur eftersom jag bor i Sverige...

Anonym sa...

>Jenny<
Verkar som Saara ändrat... Nu står det TILL jobbet. That makes sense.

tlehikoinen sa...

Hmm... Tänkte först kommentera det där, Joakim, men jag hade väl lite otur igen...

Anonym sa...

Att ha 20 minuter mer fritid i stället för 20 minuter mer arbetstid innebär att man har vunnit 40 minuter..eller?

Anonym sa...

Språkförbistringen mellan våra länder gör att det kan bli fel när man tänker.
Tex. I finland säger man att "myöhästyin töistä 20 min.."
vilket direkt översatt betyder "jag försenades från jobbet med 20 min. Tar man däremot med innebörden i meningen så skulle Sverige-svenskar säga "jag blev 20 min försenad till jobbet"
/Isä&Äiti

Anonym sa...

Testing

:D

/Hasse

tlehikoinen sa...

Jag tror dessutom att du hade lite otur när du skrev detta blogginlägg, eftersom den blev totalt nerspammad med kommentarer....

Som denna.

Saara sa...

Joakim har rätt! Jenny har rätt! Kalevi har definitivt rätt! (det börjar nästla sig in finska i min svenska och inte tvärtom som förut) Hasse han bara testar och tLehikoinen har fel... I love the comments *amusing* ;)