måndag 16 mars 2009

Annan mans mat

Visste ni att det finns två sorters brandvarnare? Eller...det finns säkert flera, gasvarnare och andra...men "vanliga" brandvarnare. Denna kunskap gjorde entré i min måndagsdeprimerade hjärna mellan hyllraderna på Claes Ohlson imorse. Joniska och optiska. Joniska upptäcker bättre explosionsartade bränder, och optiska pyrande bränder. Hmm? Undra vilket som är mest sannorlikt inträffar hemma hos mig? Pappa? :) Denna nya vetskap överrumplade mig så, att jag gick tomhänt därifrån. Jag hade kunnat fråga om hjälp, om det hade varit en annan dag. En dag då det hade varit okej att visa min okunnighet och obeslutsamhet...

Men jag tror att jag är säker tills det blir vår och solen tinar upp min lägenhet. (Fast det skulle förstås vara om kylskåpet bestämmer sig för att ställa till med en explosionsartad brand....). Här är nämligen kallt. Det är charmigt och gammalt och huset har själ. Men det är kallt. I min nästa lägenhet ska jag ha varma golv! Jag ska ha golv som inte lutar. Fönster som inte drar. Jag ska inte höra grannarna gå i trapphuset och jag ska inte känna annan mans stekta strömming-lukt i mina sängkläder! Jag ska ha garderober! Glöm charm! Glöm takhöjd! Jag ska ha funktionalitet och 2000-tal!

3 kommentarer:

Anonym sa...

en sån lägenhet vill jag oxå ha... mina golv är kalla, mina fönster drar och grannana låter... kram på dig

Anonym sa...

Alla brandvarnare som säljs skall vara typgodkända och det spelar i princip ingen roll vilken du väljer. Köp en joniserande (den innhållersvagt radioaktivt strålningskälla) och montera den i taket, testa att den fungerar genom att trycka på testknappen.
All utrustning som avger joniserande strålning skall var testad av strålskyddsmyndigheten och det skall framgå ur förpackningen eller intyg att den uppfyller kraven.FYI: http://www.sakerhet.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=604&lngArticleId=331 /Isä

JEnny sa...

Jag har en sådan lägenhet! Fillständigt ocharmig och fullständigt tyst. Dessutom luktfri och varm!
Välkommen!