söndag 29 mars 2009

Pizza tuli!

Inga hundbilder än... Valparna är så fulla av energi att det är omöjligt att få en skarp bild på dem. Till det skulle jag behöva min fotomentor J eller brorsan. Jag vet att snabb slutartid har någonting med saken att göra :)
Jag har lärt mig namnen på innehundarna! Och inte bara det... jag vet vem som är vem. Det ni! Annars går tiden med att plocka hundbajs, byta ut tidningspapper, servera mat, svälja hundhår, byta rastgårdar och fylla vattenskålar. Ganska trevliga rutiner, frånsett vissa delar...
Igår var T och hälsade på. Vi lagade världens näst godaste pizza på pizzasten i H's gasgrill (den godaste gör H själv), bastade och hade det trevligt. Delar med mig av receptet:

Gör en pizzadeg. På med tomatsås. Strö över strimlor av nötstek (smörgåspålägg av nöt funkar) och ost (gärna mozarella). Grädda. På den färdig-gräddade pizzan brer du på en sås/massa gjor på:

1 burk tonfisk i tomatsås
1/2 näve krossad kapris
2-3 vitlöksklyftor
ca 3-4 msk majonäs
svartpeppar efter smak

Jag hävde i alla ingredienser i en matberedare (stavmixer bör funka) för att göra det enkelt för mig. Annars rör med en gaffel tills massan är smidig.
På detta hivar du på rikligt med ruccolasallad och körsbärstomater delade på mitten.
Ät! Njut! Och förundras av smaksensationen!

Tyvärr blev pizzan så god att en bild hanns inte med ;)

1 kommentar:

Joakim sa...

Eftersom bloggen mer och mer blir en receptsamling :)

Joakims recept på snabba hundbilder:

1 hund med ljus päls
1 reflektor
800-1600 ISO
Blanda snabba slutartider med ljusstarka objektiv.
Rör ner bra vinklar där rörelseoskärpan inte är så påtaglig (rörelse i djupled syns mindre än rörelse i sidled).
Mjuka linjer (fluffig enfärgad päls) maskerar oskärpan bättre än hundar med hög kontrast (prickiga dalmatiner).
Smaka av med vidvinkel, eftersom skärpedjupet med dessa är större. Använd mittpunkts AF, eftersom den är snabbast och mest känslig.
Variera med orörliga detaljer, det ger en mera dynamisk bildskörd.
Det bästa slutresultat får man med
mycket ljus och tålamod.

En spännande variation kan göras med vinklingsbar blixt och vägg/takstuds, vilket är svårt i utställningshallar. En stor reflektor kan användas som "vägg/tak" om man är allergisk.