måndag 9 mars 2009

Med ett leende..

Aldrig förr har jag väl blivit firad på Internationella kvinnodagen. Men så har jag ju inte känt uppmärksamma, supersnälla M så länge...!
Fredagen var en mulen dag. På alla sätt. Jag var på dåligt humör redan när jag vaknade. Lägtade efter mina kompisar. Barnen var jobbiga, och en veckas arbetande med halvtaskig hälsa (flunsa) hade börjat trötta ut mig.. På kvällen ändrade jag ändå mina planer på isolering och surande i fred, packade kappsäcken och for till M. Imorgon ska vi fira dig sa han.

Han hade bestämt att vi skulle fira kvinnodagen på lördagen :) Alltså tog vi bilen och åkte till Tampere talo och gick på hantverksmässa. När vi var mätta på handfärgade garner från Peru och fantasifulla linnedräkter, gick vi och åt husmanskost på Tullintori. Vi hade en tid att passa. Klockan 13.00 skulle vi vara på en viss plats och göra någonting, som bara M visste vad det var.

M hade nystruken skjorta på sig. Jag var förväntansfull.
Gick igenom många alternativ i huvudet, men hade inte vågat drömma om att vi skulle till den röda tegelkolossen i Hämeenpuisto, Tampereen työväen teatteri! Det var i alla fall dit M styrde våra steg, efter den intet avslöjande parkeringen. Från fickan trollade han fram två biljetter... vi skulle på musikal!!! På en föreställning som började gå 2006 och sedan dess varit utsålld flera månader framåt. M hade fått tag på inställda biljetter på kanonplatser. Musikalen heter Vuonna 85 = Året 85 och baseras på finsk populärmusik av Juice Leskinen, Popeda och Eppu Normaali (från Tre och Ylöjärvi) från den tiden. Handlingen utspelar sig i Tammerfors och allt accompanjeras av årtiondets bizarra mode. Innan föreställningens början varnades att den kommer att innehålla ärmlösa t-shirtar, sugrörsjeans och långt "bak-hår". Det var lysande! Läs mer och få smakprov på http://www.ttt-teatteri.fi/vuonna_85/etu/

M sade att han ville visa mig en bit av Finland som jag saknar. Och jag, som inte har några nostalgikänslor till låtarna, som kanske kände igen var 4:e låt, njöt till fullo! Har inte skrattat så högt, så mycket, på länge länge...

Eftersom det var mycket kvar av dagen när föreställningen var slut, åkte vi till Citymarket och köpte ett spel som M länge varit sugen på: Bandu. Spelidén är superenkel och lika underhållande, alltså super. Ja, jag är säker på att ni alla någon gång utövat en variant av spelet. Just nu pågår en variant i tusentals dagis i världen... Det går nämligen ut på att bygga torn tills de rasar! :) Det är grunden, sen kan man variera spelet på flera sätt...


Oh-ou... Försiktigt nu... Saaras drag... !?!
Ett torn som jag är glad över inte rasade i söndags var...


Ja, gissa vart vi var?! :)
Vårsolen lockade ut 3000 besökare, och så även oss, till Lions klubb arrangerade familjedag på Särkänniemi nöjespark. Det var clowner, pulkatävling, pannkakor, ponnyridning, dragkamp... med mera...
Summa sumarum. Helgen var helt fantastisk!



8 kommentarer:

Anonym sa...

GRYMT! Låter som du(ni) haft en kalashelg. Glädjen smittar till och med av sig. Förutom det föredömligt omfattande blogginlägget, så visslar, applåderar och jublar jag över att du bakat in bilder. ME LIKE! Som kronan på verket har du dessutom publicerat en av de, i mitt tycke, bästa bilder du visat. Näsineulabilden är FULLKOMLIG! Lätt den bästa "Arkitektur-/Turistbilden" jag sett från dig. Grattis!

tlehikoinen sa...

Se ovan.

JEnny sa...

Äsch, jag som hade tänkt kommentera bilden. Men det kan jag ju inte göra nu - då blir du bara mallig...
Glad åt din underbar helg! (Jo, jag tror jag är glad någonstans under alla de tjocka mögliga lagren av avundsjuka. Måste man flytta till Finland för att få en M?)

Anonym sa...

Vi kan göra en Julklappslista till dig på en gång...

Joakim: 1 st 50x70 Canvastryck (40mm kilram) av Näsineulabilden.

Jani sa...

Vad roligt att ni haft en sådan superhelg!

Miss u!

PS. Snygga bilder!

Saara sa...

Wow! Vad kul :) Själv tänkte jag att den är lite underexponerad (blå)..försökte överexponera, men då förlorade jag skärpan (det är glas emellan).. Men nu tycker jag helt plötsligt att den är rätt bra. Tack alla!

Jani, saknar er också!
Jenny, de finns nog strategiskt utplacerade på hela jordgloben. Det gäller bara att hitta och plocka dem ;)

Saara sa...

Btw har alla varit väldigt överseende med ännu en...språkförbristning?!? ;)Sugrörsjeans?! Så heter det väl inte i Sverige heller...stuprörsjeans Saara, duuuh!

tlehikoinen sa...

verkar som att alla hade lite otur när de läste idag...