söndag 19 april 2009

Orientering

Bytte däck på M's bil häromdagen. För nu är det ju vår. I lördags när jag steg upp var marken vit. Allt var vitt. Täckt av ett 3-4 cm tjockt lager snö. SNÖ! Började skratta så högt att även M vaknade. Var det roligt? Nej. Det var inte därför jag skrattade. Det är en tunn, tunn linje mellan skratt och gråt... ;)
Men vi trotsade snön och stack ut och orienterade. Fast vi hade ingen kompass. Och vi färdades i bil (nu har nog mina orienterande kompisar börjat skruva på sig, och ana ugglor...) Objektet för vårt irrande runt länet var konst; Konstorientering! Hundratals konstnärer öppnade upp sina hem och ateljeér för allmänheten under helgen, helt gratis. Vår första kontroll var en dam som tovat en hel blomsteraffär. Osäker plingade jag på hennes dörr - som inte visade några tecken på "öppen för allmänheten" förutom en liten diskret lapp på uppfarten. Men. Hon tog öppet emot oss. Skakade hand, och visade oss tom sitt sovrum... :) väldigt udda och kul.
Nästa "kontroll" hade anammat hela kosmos och skapade konstverk av glas, som för henne var magi. Jag älskar färg! utbrast hon i sin helvioletta dress och violetta tovade dredskreation på huvudet. Ålder kan hon ha haft mellan 70-80. M höll god min, men undrade vart han hade hamnat ;) ...Helt enkelt i ett stycke kosmos i ett naturreservat utanför Tre. Åh vad jag älskar människor som brinner!
Resten av kontrollerna var mer traditionella hantverkare och konstnärer... Fast även de fick till en del Aaah'n och Ååh'n och What the f***? Det är just det som är så roligt med konst... Att den väcker känslor. Ibland är känslan Det där var det fulaste jag sett. Men hey - det är också en känsla!

Var på 3D bio nyss. Monsters Vs. Aliens, Disneys nya animerade. Filmen var väl sådär (inget riktigt bra har väl gjorts efter Shrek), med den nya dimensionen gjorde det hela kul. Och om någon råkar se den, så kan jag berätta filmens bästa scen... Det är när USA's president ska hålla välkomst-tal till en alien som landat på jorden.
Sug på den ni! ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

hmm, du hade helt rätt... jag är mycket skeptisk till "orienteringen" utan karta och kompis!

Kramar
Hasse

Kalevi sa...

Det kan vara förödande att orientera mot en korsning. Välj i stället en plats brevid så vet du åt vilket håll du skall gå när du kommer fram till vägen.. /Isä

Saara sa...

Ehm...que?